HTML

GrundK3rt - Közösségi Kert a Apáthy István utcában

Mi nem métázunk, és játszunk fiktív háborúkat más bandákkal, hanem csak egy veteményeskertet hozunk létre a Grund Hostel mellett... ami most elköltözik a Bókay utcába, egy sokkal nagyobb telekre! UPDATE: 2015 január - tovább költöztünk az Apáthy István utcába, egy sokkal kisebb telekre, de ez sem szegte kertészkedő kedvünket sőt új erővel és kitartással varázsolunk zöld oázist a nyóckerben!

Címkék

2015 (1) 50 km-es diéta (1) alomszék (1) AlterNatív Hatalom (1) április (1) ásó (4) beszélgetés (2) biodiverzitás (1) Biodoboz (1) bioélelmiszerek (1) bogrács (1) bontás (3) bringa (1) cica (1) csákány (2) Debrecen (1) Debrecen Bike Maffia (1) dombágyás (1) élmény (2) élmények (13) emberek (1) environmental justice (1) esemény (14) faház (1) fák (1) fa anyag (2) film (1) filmvetítés (2) fotó (4) főváros (1) fűszer (2) gettho (1) Gólya (3) gólya (2) grund (8) grundkert klub (1) gyerek (2) hasznos (1) helyi (2) homok (1) ismeretterjesztés (1) jótékonykodás (1) kapa (2) káros (1) katica (1) kecskemét (1) kék (4) kerítés (3) kert (16) kertta (1) kerttag (1) kerttagok (12) Kisközösségek Átalakulásban (1) klub (4) költözés (5) komposzt (3) komposztáló (1) könyvbemutató (1) környezeti igazságosság (1) közösségi (9) közösségi kertek (1) közösségi kertek éjszakája (1) kulcslyukkert (1) Le Sauge (1) Machu (1) magaságyás (5) magbörze (2) magnet (1) média (5) megle (1) meglepetés (3) megnyitó (3) menekültek (2) messzelátó (3) motiváció (2) munka (6) munkafolyamat (4) művészet (1) növények (6) nyár (1) nyitott (1) ökopszichológia (1) palánta (1) pályázat (2) permakultúra (1) poloska (1) programok (1) riport (1) Sub Rádió (1) szeptember (1) talaj (2) tavasz (1) ted (1) torta (2) történet (1) tudatosság (1) tünet (1) utazás (1) vajaskifliparty (1) vendégposzt (1) világjáró (1) vörösingesek (1) zugló (1) Címkefelhő

Támogatóink

 

tamogato02_grund.jpg
tamogato03_wessling.jpg
tamogato04_futureal.jpg
tamogato05_cordia.jpg
tamogato07_betafence.jpg
tamogato08_budapest.jpg
tamogato06_kalapos.jpg
tamogato09_messzelato.jpg
tamogato01_susnyas.jpg

Vidéki kertész riport - A homok kihívásai

2016.08.04. 09:19 kingha

Kertészkedős tapasztalatok, szelíd növényvédelem, alkalmazkodás a "homok" furcsa törvényeihez és az önellátás lehetőségei, talán ezek a leggyakrabban felmerülő beszédtémáink Fekete Lacival, akit lassan egy éve ismerek a Kecskeméti Szatyor Egyesületből. Informatikus a mindennapokban, nagycsaládos apa, mosolygós férj ["nem adom senkinek" - jelzi felesége Edit :p ] és nem utolsósorban megszállott hobbi kertész. "Nem kicsi "kertje a felsőszéktói tanyavilág homoktengerében bújik meg, egy nagy kerti tóval, amiről sajnos elfelejtettem képet készíteni májusi látogatásomkor. De sebaj, hiszen kerti tavat mindenki látott már, akár homokon is - de ilyen érdekes kezdeményezést nem nagyon.

/lejegyezte-körbefényképezte kingha fetykó/

Kérlek mutatkozz be az olvasóinknak - Fekete László vagyok, munkahelyemen informatikus. Szabadidőmben különböző egyesületeknél önkénteskedem. Szeretem a természetet és a kertet, amit feleségemmel és gyermekeimmel gondozunk.

Miért fontos a kert a családod életében? Önellátás és kikapcsolódás. Saját magunknak termelünk vegyszermentes módszerekkel, így amit a kertből elfogyasztunk az biztos, hogy a legjobb számunkra. Törekszünk a minél nagyobb változatosságra így olyan zöldségeket és gyümölcsöket is ehetünk, amihez másképp nem, vagy alig jutnánk hozzá. Amit elfogyasztunk az mindig friss és egészséges.

A kert másrészről kikapcsolódás, megnyugvás, pihenés. Egy béke sziget ahol mindig fel lehet töltődni. Mindig mutat valami újat, szépet, amit meg lehet csodálni.

Mi motivált a kertészkedésben? Az alkotás öröme. Az, hogy látom felnőni a növényeket, termőre fordulni a fákat és látom, hogy jól érzik magukat. Természetesen a megtermelt jóízű zamatos gyümölcsök és zöldségek sem mellékesek. Valamint az a tudat, hogy el tudom látni magamat.

Mesélj nekünk arról, hogy hogyan nézett ki ez a kert-telek, amikor a gazdái lettetek? Egy rendezett telek volt szőlővel, gyümölcsfákkal és veteményessel. Minden rendszeresen permetezve, tavasszal "fel-rota-kapálva" az egész terület, utána pedig folyamatosan kapálva a gyomok miatt. Mindenütt igazi jó alföldi futóhomok. A talajba időnként libatrágya volt beforgatva, mert a szomszéd libákat tartott.

Milyen módszerekkel indultatok neki a művelésének? Először én is folytattam az előző tulajdonos módszereit. A kertben töltött időnk legnagyobb részét a kapálásra, locsolásra és a permetezésre fordítottuk. A gondozást meghálálta a kert a terményeivel, de nem hozott örömöt. Mindig aggódtam a permetezés miatt, mert azt csak hétvégén tudtam elvégezni, de akkor nem mindig volt olyan idő, ami kedvezett a permetezésnek. A gyomokkal folyamatosan küzdöttünk, de midig ők győztek. Olyanok, mint a hidra, ha levágod a fejét másik kettő nő helyette. Éreztem, hogy valami nincs rendben, másképpen kell csinálni, de még nem tudtam hogyan.

Hol és hogyan találkoztatok a permakultúrás kertművelés elveivel, egyáltalán bíztál a módszerben? Mivel az ismeretségi körömben csak olyan emberek voltak, akik hagyományos módon művelték a kertet, ezért az interneten kezdtem el keresgélni más módszereket (2010). Rátaláltam a permakultúrás kertművelésre és elkezdtem Baji Béla interneten található írásait és előadásait áttanulmányozni. 2011 tavaszán alkalmam nyílt arra, hogy egy kisebb társasággal ellátogassak Baji Bélához ahol bemutatta nekünk, hogyan működik a permakultúrás kert. Hazatérve szögre akasztottam a kapát és hozzáláttam egy új kert kialakításához. A tudásgyűjtéssel nem álltam meg, tovább kerestem újabb és újabb módszereket. Ahogy szélesedett a látóköröm úgy ismerkedtem meg új emberekkel, akiktől sokat tanultam. Többek között Nemes Mátyás és Vajna József. Megismerkedtem a bio, biodinamikus biointenzív, mélymulcsos módszerekkel és Ruth Stout kertjével, igaz csak videón.

Milyen technikákat alkalmazol a kertben? A földterület azon részét ahol nincs kert, rétként kezelem, csak nyírom, de rajta hagyom, amit lenyírtam, hogy helyben komposztálódjon. A kertben a legfontosabb a talajtakarás. Megszünteti a gyomosodást, alatta laza marad a talaj és csökkenti a kipárolgást, így kevesebbet kell öntözni.

A hagyományos ágyások mellett alakítottam ki magaságyást és egy kísérleti mély mulcsos ágyást. A burgonyát szalmába ültetjük. Készítettem olyan ágyásokat is, ahol a homokot kiszedtem 40 cm mélyen, beleterítettem egy fóliát és visszatettem a homokot. A nylon fólia nem egy környezettudatos dolog, de valamivel meg akartam gátolni, hogy a víz a felső talajrétegből leszivárogjon mélyebbre. Ezekben az ágyásokban sokkal kevesebbet kell locsolni a növényeket. Olyan, mint egy hatalmas virágláda.

A talajtakarás mellett nagyon fontos a víz és a talajerő utánpótlás. A locsolásnál elkezdtem áttérni a csepegtető öntözésre, de még nem sikerült mindenhol megoldanom. A talajerő utánpótlást komposztált lótrágyával oldom meg. A szalmás lócitromokat komposzt halomba rakjuk, belocsoljuk, és időnként átforgatjuk. A kész komposzt kerül ki a kertre, de nincs a talajba beforgatva csak a tetejére szórva. Mivel a talajnak nincs ásványi anyag tartalma ezt is pótolom Meliorit nevű kőzetőrleménnyel. 

Milyen forrásokból jutottál a "tudás"-hoz? „A tudásnak két fajtája van. Az egyik, amit megtanulunk és tudunk. A másik, ami a gyakorlásból sarjad ki, aminek eredményeként rájövünk, hogy mi az, amit még nem tudunk.”

A tudáshoz elsősorban másoktól, internetről és könyvekből jutottam. De a legfontosabb a saját megtapasztalás. Ha valami nem úgy sikerült ahogy gondoltam, akkor nem keseredtem el, hanem tudtam azt, hogy ezzel egy lépéssel közelebb kerültem a megoldáshoz.

Hajlamos vagy a megérzéseidre hagyatkozni, ha a kertről és egy váratlan helyzet megoldásáról van szó?Igen :p.

Hány részre osztanád a kertet? A földterületet három részre osztanám, kert, rét és tó. A kert (gyümölcsfák, szőlő, konyhakert) szolgál engem, a rét és a tó pedig a természetet. A kert részen gyakran megjelenek, csinálok valamit és így itt nincs nyugalom. A rét viszonylag háborítatlan és olyan élőlények lakhelye, akik nem szeretik az ember túlzott közelségét. A tó és benne a víz, maga az élet. Ivóvízzel látja el a madarakat, rovarokat, gyíkokat. Ezen kívül a legmegnyugtatóbb dolog a kertben. Ki lehet ülni a partjára és nézni az életet a vízben és felette. Teljesen kikapcsol és feltölt energiával.

Mi a "legproblémásabb" növény a kertetekben, és ki a kedvenc? Nincs problémás növény a kertben. Szerintem a növény is olyan, mint a tükör. Ha szeretet sugárzunk felé, akkor azt tükrözi vissza, ha mást, akkor azt. Külön kiemelt kedvenc növény sincs. Mindig más a kedvenc. Az egyik azért, mert most került a kertbe és még újdonság, a másik azért mert szépen fejlődik, vagy jó termést hozott.

Hogy álltok gyep és dísznövény fronton? Fontos a szép zöld gyep és a virágágyások?  A gyepet helyettesíti a rét. Nincs vele gond, és nagyobb a haszna, mint a gyepnek. Vannak dísznövények, de nem csak a „díszítés” velük a cél. Az egyik árnyékol a másik táplálékot ad a madaraknak, a harmadik búvóhelyül szolgál. Vannak olyan ágyások ahol virágzó növények vannak, de ezek elsősorban gyógynövények, amit teának gyűjtünk. A virágok a réten vannak. Mezei vadvirágok mint például a zörgőfű, aggófű, ebszékfű, szarkaláb, pipacs, csilláros ökörfarkkóró, cickafark és még sokan mások.

Vannak még ismerősök akik hasonlóképpen gazdálkodnak kicsiben? Van kivel tapasztalatot cserélni? Nem sok olyan ismerősöm van aki hasonlóan gazdálkodik. Ez vagy azért van mert kevés ismerősöm van, vagy azért, mert a kertészkedők nagy többsége hagyományos módszerekkel gazdálkodik. Szerintem az utóbbi az igaz. Azért van egy pár ember akivel tudok tapasztalatot cserélni, vagy tanácsot kérni. De még mindig sokat böngészem az internetet ebben a témában.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: kecskemét élmény kert homok permakultúra dombágyás

A bejegyzés trackback címe:

https://grundkert.blog.hu/api/trackback/id/tr118930610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása